Tässä kuussa SMALin vastuullisen matkailun työryhmän blogin kirjoitusvuorossa on Going Greenin toimitusjohtaja ja ohjelmajohtaja Heidi Heinonen, aiheenaan vastuullisuusväittämät. Mistä puhumme, kun puhumme vastuullisuudesta ja miten vähemmän valveutunut kuluttaja voi luottaa mainontaan ja varmistua vastuullisuusväittämien paikkansapitävyydestä?

Kilpailu- ja kuluttajaviraston tehtävänä on juurikin karsia totuuden vastaista markkinointia. Mutta järeämpiäkin aseita on luvassa. EU:n komissio valmistelee parhaillaan direktiiviä, joka tekee viherpesusta rangaistavaa, joten asia on syytä ottaa vakavissaan. Olisiko sitten virheen pelossa varmempaa unohtaa koko vastuullisuus, ja jatkaa omaa toimintaansa ”business as usual”? Ehkei niinkään. Syken tutkimuksessa hyväksyttäviksi vastuullisuusväittämiksi nähtiin juurikin sertifikaatit, jotka auttavat kuluttajaa tunnistamaan vastuulliset toimijat.

Sen lisäksi, että sertifiointi voi olla keino erottua joukosta, sertifioinnin kautta syntyy ymmärrystä siitä, mitkä ovat vastuullisuuden kannalta olennaisia seikkoja oman yrityksen ja tarjottujen palveluiden osalta. Toinen tärkeä asia ymmärtää on se, ettei vastuullisuuden osalta tarvitse olla valmis kertoakseen toimistaan, vaan rehellinen viestintä on vastuullisuusviestinnässäkin kaiken A ja O. Kertoa siitä, mitä juuri sinun yrityksesi kohdalla tarkoitetaan, kun puhutaan vastuullisuudesta ja missä kohtaa omaa vastuullisuuspolkuanne olette.

Käy lukemassa koko teksi klikkaamalla tästä.


SMALin vastuullisen matkailun työryhmän jäsenet kertovat blogissaan ajatuksiaan, tarinoitaan ja pohdintojaan vastuulliseen matkailuun liittyen. Työryhmän jäsenet edustavat matkailuteollisuuden eri toimialoja, joten näkökulmiin saadaan eri vivahteita.