Perus- ja pistekriteerit
Green Key -ympäristömerkki edellyttää, että kohde täyttää Green Key-vaatimukset eli kriteerit, jotka on jaettu perus- ja pistekriteereihin. Mikäli kriteeri koskee toimintoa, jossa kohde käyttää alihankkijaa tai vuokratyövoimaa, kohde sitouttaa nämä toimijat Green Key:n mukaisiin toimintamalleihin ja vastaa heidän puolestaan kriteerien toteutumisesta.
1) PAKOLLISET PERUSKRITEERIT
Pakolliset peruskriteerit asettavat perustason, ja hakijan tulee täyttää ne kaikki jo Green Key -merkkiä hakiessaan. Mikäli kohteella ei ole jotain kriteeristön osa-aluetta koskevia toimintoja, jätetään sitä koskevat vaatimukset pois. Erittäin painavista syistä voidaan yksittäisistä pakollisista peruskriteereistä myöntää Green Key-tuomariston päätöksellä vapautus.
2) Valinnaiset pistekriteerit
Ensimmäisen vuoden hakemuksessa ei vaadita pistekriteereiden täyttämistä. Jatkohakemuksen yhteydessä kohteen toiminnan tulee täyttää kaikki pakolliset kriteerit sekä vuosittain kasvava määrä pistekriteereitä. Pistekriteereitä voidaan tavoitella halutussa järjestyksessä ja tahdissa, kuitenkin vähintään alla olevan kuvaajan määrittelemä osuus tarjolla olevista, kohdetta koskevista kriteereistä.
Green Key -kriteeristö 1.1.2022-31.12.2025
ERI YRITYSTYYPPEJÄ KOSKEVAT KRITEERIT
Alla on esitetty kaikki Green Key:n perus- ja pistekriteerit. Koska eri yritystyyppejä koskevat kriteerit poikkeavat hieman toisistaan, on kukin kriteeri merkitty kirjainyhdistelmällä. Kirjainyhdistelmä kertoo, mitä yritystyyppejä kyseinen kriteeri koskee.
HUOM! Voit perehtyä kunkin yritystyypin kriteereihin myös erikseen seuraamalla tämän sivun yläosan linkkejä.
KIRJAINYHDISTELMIEN SELITYKSET
HH = hotellit ja hostellit
SA = pienet majoitusliikkeet
CHP = leirintäalueet ja mökkikylät
R = ravintolat ja kahvilat
A = vierailukohteet
Klikkaa plussaa saadaksesi kriteerit näkyviin.
1. YMPÄRISTÖJOHTAMINEN
Ympäristöjohtaminen on yrityksen ympäristötyön hallintaa ja kehittämistä. Johdon sitoutuminen ja kannustava ote ympäristötyöhön luovat perustan ympäristövastuullisen ilmapiirin leviämiselle koko henkilöstön pariin. Jotta ympäristötyö olisi suunnitelmallista ja kehittyvää, yritys tarvitsee ympäristöjohtamiseensa apuvälineitä, kuten yhteisen ympäristöpolitiikan ja konkreettista ympäristötyötä ohjaavan toimintasuunnitelman sekä avainhenkilönä toimivan ympäristövastaavan.
2. HENKILÖSTÖN OSALLISTAMINEN
Johdon ja henkilökunnan välinen yhteistyö ja sujuva kommunikaatio ovat pohja yrityksen pitkäjänteiselle ympäristötyölle. On tärkeää, että ympäristötyöllä on johdon tuki, ja että henkilökunnan jäsenet sitoutuvat Green Key -toimintaan osana päivittäistä työtään ja osaavat informoida asiakkaita yrityksen tekemästä ympäristötyöstä.
3. ASIAKKAIDEN OSALLISTAMINEN
Ympäristökasvatus on tärkeä osa Green Key -kohteen toimintaa ja ympäristötyötä. Osallistaminen on yksi ympäristökasvatuksen päämääristä, jonka tavoitteena on kannustaa yksilöitä tai yhteisöjä mukaan ympäristötyöhön. Yrityksen näkökulmasta asiakkaiden osallistaminen on keskeisessä asemassa, ja siihen pyritään toisaalta lisäämällä heidän ympäristötietoisuutta ja toisaalta innostamalla heitä konkreettisiin ympäristötekoihin.
4. VESI
Suoraa vedenkulutusta vähentämällä yritys voi pienentää paitsi ympäristökuormitustaan myös taloudellisia kustannuksia. Vaikka juomavedestä ei Suomessa ole toistaiseksi puutetta, suoran vedenkulutuksen vähentäminen säästää niin veden hankintaan, puhdistukseen ja pumppaukseen sekä jäteveden puhdistukseen tarvittavien kemikaalien määrää sekä energiaa. Lämpimän veden osalta veden kulutuksen vähentäminen säästää lämmitykseen kuluvaa energiaa.
5. PUHTAANAPITO
Siivous on avainasemassa päivittäisessä ympäristötyössä Green Key -kohteissa. Ympäristövastuullinen siivous optimoi kemikaalien, energian, materiaalien ja veden kulutuksen päivittäisessä työssä.
6. JÄTE
Suomen ja EU:n jätehuoltoa on ohjannut jo vuodesta 2008 viisiportainen tärkeysjärjestys, joka edistää kierrätysyhteiskunnan kehittymistä ja minimoi kaatopaikoille päätyvän materiaalin määrän.
7. ENERGIANSÄÄSTÖ JA -HANKINTA
Energiansäästö ja siihen liittyvät energiatehokkaat hankinnat ovat avainasemassa yrityksen ympäristökuormituksen pienentämisessä. Energiatehokkaat ratkaisut kehittyvät nopeasti, ja Green Key -hotelleja kannustetaan toimimaan edelläkävijöinä ja suunnannäyttäjinä. Energiatehokkaat ratkaisut tuovat myös kustannussäästöjä.
8. ELINTARVIKKEET
Noin kolmannes kulutuksemme ympäristövaikutuksista juontuu ravinnostamme. Ruoan ekologista selkäreppua voi keventää tuntuvasti esim. minimoimalla hävikkiruoan määrää sekä suosimalla sesonginmukaisia kasvisruokia. Yrityksen ympäristövastuullisuus näkyy asiakkaalle muun muassa kasvavana valikoimana lähi- ja luomutuotteita. Kiinnostus lähiruokaan ja ruoan alkuperään on kasvavaa. Asiakkaita kiinnostaa ruoan ekologisuus ja vastuullinen hankinta tai tuottaminen. Ympäristönäkökulmien lisäksi ruokavalinnoissa suositellaan kiinnitettäväksi huomiota terveellisyyteen ja eettisyyteen.
9. SISÄTILAT
Sisäilman laatu on tärkeä työturvallisuutta, hygieniaa ja asiakasviihtyvyyttä lisäävä tekijä, ja yrityksen tulee huomioida se kaikissa sisätiloja koskevissa päätöksissään. Erityisen tärkeää on estää terveydelle haitallisten kemikaalien, mikrobien ja yhdisteiden päätyminen sisäilmaan. Hyvä ilmanvaihto, huolellinen sisustusmateriaalien ja pinnoiteaineiden valinta sekä tupakoinsavun torjuminen ovat keskeisimpiä sisäilman laatuun vaikuttavia toimia.
10. VIHERALUEET
Mikäli matkailuyrityksellä on laajat viheralueet, voi niiden hoito voi aiheuttaa merkittäviä kustannuksia ja ympäristövaikutuksia. Kustannusten hallitsemiseksi on keskeistä pyrkiä valitsemaan menetelmiä, välineitä ja kemikaaleja, jotka soveltuvat käyttötarkoitukseensa eivätkä aiheuta tarpeetonta ympäristökuormitusta. Erityisesti lannoituksessa ja kasvinsuojelussa käytettyjen aineiden valinnassa, käytössä ja varastoinnissa tulee noudattaa huolellisuutta, sillä ne ovat usein varsinkin laimentamattomina luonnonympäristölle haitallisia.
11. YHTEISKUNTAVASTUU
Yrityksen yhteiskuntavastuulla tarkoitetaan kestävän kehityksen edistämisestä yrityksessä. Yhteiskuntavastuullinen yritys sitoutuu noudattamaan lakeja, asetuksia ja kansainvälisiä sopimuksia, ja ymmärtää toimintansa vaikutukset ympäröivään yhteiskuntaan. Vastuulliseen yritystoimintaan kuuluvat ihmisoikeuksien kunnioittaminen, kaikenlaisen syrjinnän vastustaminen, toiminnan avoimuus ja valvonta sekä toiminnasta raportointi. Tärkeä osa yhteiskuntavastuuta ovat myöskin työntekijöiden oikeuksia turvaavat sopimukset ja niiden ulottaminen myös alihankintaketjuihin ja yhteistyökumppaneihin.
12. VIRKISTYSPALVELUT
Asiakkaille on hyvä tarjota eväitä ympäristötietoisempaan matkailuun myös lähiluonnon kautta. Suomalainen luonto on yksi suurimpia matkailuvalttejamme. Ihmisen luontosuhde vaikuttaa tapaamme kohdella luontoa ja ympäristöä. Green Key -hotellit mahdollistavat asiakkaille helpon tavan tutustua paikalliseen luontoon ja liikkua ekologisesti.
13. HANKINNAT
Yrityksen hankintapolitiikalla on merkittävä vaikutus siihen, miten suureksi sen ympäristökuormitus muodostuu. Valitsemalla ensisijaisesti tuotteita ja palveluita, joiden tuottajat ovat sitoutuneet vastuullisuuteen matkailuyritys myös edistää ympäristöä säästävien toimintatapojen juurtumista osaksi toimintaympäristöään. Yhteistyökumppaneiden ja sidosryhmien kanssa kannattaakin käydä jatkuvaa vuoropuhelua siitä, miten ne voivat omilla toimillaan tukea kohteen tekemää vastuullisuustyötä.