Ruoka on liian arvokasta hukattavaksi. Hävikkiviikko on viestintäkampanja, jonka tavoite on herättää keskustelua ruokahävikistä ja lisätä ruoan arvostusta. Hävikkiviikkoa on vietetty vuodesta 2013 lähtien.

Kampanjaan osallistuu vuosittain lukuisia erilaisia organisaatioita ja yksittäisiä kuluttajia omilla toimillaan ja tempauksillaan.

Ruokalat ja ravintolat
Ruokalat ja ravintolat voivat punnita kampanjaviikolla ruokahävikkiään ja kokeilla erilaisia tapoja esimerkiksi lautashävikin vähentämiseksi sekä seurata onko kampanjaviikon toimilla ollut vaikutusta hävikin määrään. Linjaston yhteyteen tai ruokalan seinälle voi laittaa esille Hävikkiviikon kampanjamateriaaleja ja kannustaa ottamaan ruokaa vain sen verran kuin jaksaa syödä. Lautashävikkiin voi pyrkiä vaikuttamaan myös vaihtamalla astioiden ja ottimien kokoa linjastoissa.

Hävikkiviikon sivuston materiaalipankkiin on koottu julisteita, huoneentauluja ja somenostoja, joiden avulla on helppo levittää tietoa ruokahävikistä. Osallistu keskusteluun sosiaalisen median kanavissa aihetunnisteella #hävikkiviikko.

Perehdy Hävikkiviikon materiaaleihin ja lataa ne käyttöösi täältä.