Kestävä matkailu kiinnostaa, mutta monesti matkailuyritysten vastuullisuustyö jää piiloon, eikä konkretisoidu matkailijoille. ”Matkapelin” tarkoitus on havainnollistaa messukävijöille muutaman esimerkin kautta, minkälaisia käytännön tekoja Green Activities- ja Green Key-sertifioidut matkailuyritykset tekevät.  

Green Key ja Green Activities -kriteeristöt ovat täynnä tekoja, jotka jäävät usein viestimättä, kertoo Going Green Oy:n toimitusjohtaja Heidi Heinonen.   

Jotta matkailijat pystyvät luotettavasti arvioimaan valitsemansa kohteen vastuullisuutta, tulisi ensinnäkin kasvattaa vastuullisuussertifikaattien tunnettuutta, mutta myös avata, mitä kaikkea sertifikaatin saamiseen sisältyy. Monet vastuullisuustoimet ovat helposti lähestyttäviä ja maalaisjärjellä ymmärrettäviä. Mikä tärkeintä, vastuullisuusteot kiinnostavat.  

Visit Finland on arvioinut, että tulevaisuudessa kestävyyttä arvostavien matkailijoiden osuus tulee kasvamaan. Mutta kuinka matkailijan on mahdollista erottaa toisistaan katteettomat vastuullisuuslupaukset todennetuista teoista?

Green Key- ja Green Activities-sertifioidut matkailuyritykset noudattavat tiukkoja kriteerejä, joiden täyttymisen todentaa riippumaton tuomaristo. Kriteerit ovat julkisia, mutta sen verran laajoja, että suurelta yleisöltä olisi paljon vaadittua perehtyä niihin syvällisemmin, kertoo Heinonen.

Suomessa Green Activities- ja Green Key-sertifioituja matkailuyrityksiä on jo yli 200. Green Key -sertifikaatti on kansainvälinen ja maailmalla tunnettu matkailualan toimijoille luotu vastuullisuuden tunnustus, jolla on takanaan yli 25 vuoden historia. Suomessa ensimmäinen Green Key -sertifikaatti myönnettiin vuonna 2015. Green Activities on puolestaan Going Green:in Suomessa kehittämä sertifikaatti, joka ainoana pohjoismaissa edistää matkailueläinten hyvinvointia. *

Saadakseen Green Key tai Green Activities -sertifikaatin yrityksen täytyy noudattaa tiukasti määriteltyjä kriteereitä, jotka perustuvat YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin. Lisäksi vastuullisuusohjelmissa mukana olevat yritykset käyvät läpi säännöllisiä auditointeja ja todentavat vuosittaisissa hakemuksissaan kriteerien täyttyvän.  

“Matkapelissä mukana olevat yritykset, joiden messuständeillä voi tutustua yritysten vastuullisuustekoihin: 

  • Arctic Snow Hotel & Glass Igloo 
  • Break Sokos Hotel Bomba 
  • Break Sokos Hotel Koli                            
  • Break Sokos Hotel Koli Kylä 
  • Original Sokos Hotel Kimmel 
  • Original Sokos Hotel Vaakuna Joensuu 
  • Herrankukkaro  
  • Hiljaisen Kansan Niittykahvila ja Niittytupa-ravintola 
  • Hotel Kakola 
  • Hotel Oscar   
  • Hotelli Kalevala 
  • Hotelli Haikon kartano & Spa 
  • Hotel Ivalo 
  • Imatran kylpylä 
  • Iso-Naappilan Loma Ky 
  • Levi Hotel Spa Resort 
  • Metsänautti 
  • OSH Lappee 
  • Ravintola Punakettu  
  • Retkipaikka 
  • Repojotos 
  • Salla Wilderness Park  
  • Sallatunturin tuvat                           
  • Sallan Sota- ja jälleenrakennusajan museo 
  • Villa Wolax Oy 

 * Green Activities -kriteeristön kehitystyö tapahtui yhteistyössä Lapin yliopiston matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin, matkailuyritysten sekä kansalaisjärjestöjen kanssa.

Lisätietoja:

Heidi Heinonen, toimitusjohtaja, Going Green Oy, if.ne1714199102erggn1714199102iog@i1714199102dieh1714199102, 045 600 9250